Detsembris avaldasime meie Sihtasutuse kodulehel 2021 kevade õpilasküsitluse raporti. Oleme väga tänulikud neile 99 kooli perele, kelle õpetajad toetasid oma õpilasi küsitlusele vastamises. Saime teie abiga üle 25 000 1.-9. klassi õpilase tagasiside selle kohta, kuidas olid lood kiusamiskogemustega teisel distantsõppe kevadel. Toome sellest esile mõned tähelepanekud.
Rõõm on, et hoolimata keerulisest õppeaastast on KiVa-koolides võrreldes alles alustavate koolidega jätkuvalt vähem kiusamist. Teame, et KiVa kasutamine ei ole kerge olnud ja iga õpetaja pingutus on olnud väga oluline. Kui 2020 kevadel nägime vahetult distantsõppe perioodi lõpus erakordselt madalaid kiusamise tasemeid, siis 2021 kevadel, samuti vahetult pärast pikemat distantsõppe perioodi, oli näha, et kiusamist kogenud õpilaste protsendid olid taas tõusnud COVID-19 eelse aja taseme lähedale. Võiks arvata, et kiusamine on keeruliste oludega kohanemas. Siinjuures on oluline tulemus veel see, et enda kiusamisest kellelegi rääkimine on võrreldes varasemaga langenud üle kümnendiku ja seda nii KiVa- kui alustavates koolides. Ainult alla 2/3 kannatavatest õpilastest on sellest rääkinud. Ka mujal maailmas on distantsõppe ühe murettekitava mõjuna välja toodud usalduslike abistamissuhete vähenemise koolitöötajatega. Toetavate suhete taastamine oma õpilastega vajab kindlasti lisa tähelepanu.
Aina suurenev on aga mure küberkiusamise pärast. Kui 2020 kevadel oli küberkiusamist tavapäraset oluliselt rohkem ainult alles alustavates koolides ja KiVa-koolides oli ka küberkiusamist võrreldes tavapärase tasemega hoopis vähem, siis aasta hiljem oli pilt hoopis teine. 2021 kevadel nägime olulist küberkiusamise kasvu - küberkiusamist kogenud õpilaste protsent on KiVa-koolides jõudnud alustavate koolide eelmise kevade kõrgele tasemele ja alustavates on veel kõrgem kui eelmisel aastal. See tulemus annab põhjust senisest veelgi tõsisemalt küberkiusamise ennetusse panustada ja KiVa on siin abiks. KiVa mõjuuringud on näidanud, et KiVa aitab vähendada küberkiusamist samaväärselt nn tavapärase kiusamisega.
Mitmed murekohad tulevad esile seoses III kooliastme õpilastega. Nimelt on nende hulgas küll kiusamist hiljuti kogenud õpilaste osakaal noorematega võrreldes palju madalam, kuid pooled nendest, kes on kiusatud, on olnud seda juba rohkem kui aasta. Ehk III kooliastmes on tõsine väljakutse seoses pikaajalise kiusamise peatamise ja sellest tekkinud kahjude (sh vaimse tervise probleemide) vähendamisega. III kooliastme kiusuennetus vajab tugevalt eraldi tähelepanu ja seda eriti ka vaimse tervise hoidmise kontekstis.
Sel korral pöörasime ka eraldi tähelepanu neile, kes on korraga nii kiusajad kui ohvrid ehk nn topeltrollis olevatele õpilastele. Meie tulemuste põhjal on pea pooled teisi kiusavatest õpilastest samal ajal ka ise kiusamise all kannatamas. Sai kinnitust ka varasematest uuringutest välja tulnud kurb näitaja – topeltrollis õpilaste heaolu näitajad on kõige madalamad, olles murettekitavamad isegi kui ainult kiusamise all kannatavatel õpilastel. Seega vajavad topeltrollis olevad õpilased veel ekstra tähelepanu ja abi mõlemast rollist välja tulemisel ja heaolu taastamisel.
Need olid aga ainult mõned nopped mahukast kokkuvõttest, mida õpilaste vastustest sai teha. Järgmistes KiVa Häältes jätkame tulemuste avamist ja nende põhjal soovituste jagamist. Kogu raportiga saate tutvuda siin.
|